نرم افزار آسمان نمای رایگان

اکثر منجمین آماتور و حرفه ای از نرم افزارهایی به نام آسمان نما برای مطالعه آسمان در کامپیوتر و یا محاسبات نجومی استفاده می کنند. یکی از معروف ترین نرم افزارهای آسمان نما برنامه Starry Night هست که نرم افزاری تجاری است و نسخه های متفاوت آن برای علاقه مندان آماتور تا حرفه ای مناسب می باشد.

خیلی از افراد در کشور ما از نسخه قفل شکسته یا آزمایشی  Starry Night استفاده می کنند در حالی که نرم افزارهای رایگان زیادی  برای استفاده در این زمینه وجود داره. یک از این نرم افزارها Stellarium نام داره. این برنامه می تونه اطلاعات۶۰۰ هزار تا ۲۱۰ میلیون ستاره رو (با بانک های اطلاعاتی اضافی) در اختیار منجم قرار بده و همچنین محیط بسیار آسان تری نسبت به Starry Night داره.
این برنامه محصولی از یک محقق در رصدخانه پاریس به نام Fabien Chereau هست که در رصدخانه های متعددی استفاده شده.

همچنین گوگل هم امکان جدیدی به Google earth به نام Google sky اضافه کرده که امکان نمایش بعضی از اجرام آسمانی رو هم به کاربران می ده. اجرامی که در این برنامه نمایش داده می شوند عبارتند از: کهکشان های امراه المسلسله، Hydra و Vulpecula (نام خودمانی این دو را باید پیدا کنم!)، اجرامی که با چشم غیرمسلح دیده می شوند، ۱۲۹ تصویر با کیفیت بالا از تلسکوپ هابل، موقعیت های ماه و هلال های آن در مدت ۶۰ روز، موقعیت های ۷ سیاره از ۲ ماه قبل، راهنمای دیداری از انواع کهکشان ها و نمایش عمر یک ستاره و مراحل مختلفی که می گذراند.

به هر حال علاوه افراد، گروه ها و شرکت های زیادی در حال تولید محصولات مرتبط با نجوم هستند اما جامعه نجوم ایران به جای استفاده از این ابزارها هنوز از نرم افزار Starry Night بهره می بره که نسخه ای غیرقانونی است.

بخوانید بیشتر:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stellarium
http://earth.google.com
http://www.google.com/mars
http://moon.google.com
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6955787.stm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.